Mamma är bra, men pappa är bättre!

Posted by on Aug 4, 2011 in Allmänt | 6 comments

Man ska vara ärlig, något som min 6-åring har tagit fasta på. Oftast är det maken som kör bilen. Han som ”gammal” chaufför och taxichaufför släpper inte gärna ratten och jag sitter gärna bredvid och slappnar. Idag hade maken så problem med ryggen så att han för en gångs skull ville att jag skulle ta över ratten. Vi stannade vid en P-ficka och 6-åringen frågade vad vi skulle göra. När vi förklarade lät han lite skeptisk, men när jag hade kört ett tag och gjort en omkörning sa han med lite skakig röst: – Mamma du är ju bra!!! -Tack, svarade jag då. Och sedan fortsatte han: – Men, pappa är bättre!!! :)

6 Comments

  1. ha ha barn är skönne

    • Visst är de :) . De får mig att le varje dag./Anna

  2. Se Elin i fina Hello Kitty klänningen & strumpbyxor från Kotteshoppen :)

    http://mammasgullunge.blogg.se/category/dagens-outfit-2011-bild.html

    Ha en trevlig helg/Åsa

    • Hej!
      Tack. Vad jättekul att se. Tack för ditt inlägg :)

      Ha en trevlig helg du också :) /Anna

  3. Hej!
    Önskar dig en God Jul!
    Ville bara kika in och tipsa om min tävling jag har i samarbete med Monimo. Du är jätte välkommen att delta:) Mvh Tanja

  4. Hej!

    Här kommer en dagsfärsk pressrelease till dig som bloggar. Helt ny forskning om hur barns prestation i skolan kan påverkas av belysningen. Särskilt intressant för dig som har barn!
    Det finns även en film och mer info på http://www.klassensljus.se som beskriver forskningen.

    19 januari 2012

    Bra ljus i skolan påverkar barnens koncentration och studieresultat

    Ny forskning visar att rätt ljusbalans och ljusnivå i klassrummet leder till bättre studieresultat, välmående och bättre dygnsrytm för elever, då ljuset får en positiv biologisk påverkan.

    Resultaten av en studie som genomförts av Lunds Universitet och London City University i samarbete med belysningsföretaget Fagerhult, visar att människokroppens egen dygnsklocka, produktionen av melatonin och kortisol, påverkas i miljöer där ljusnivån är tillräckligt hög och där det finns rätt balans mellan direkt och indirekt ljus.

    ”Detta är ett genombrott. För första gången kan vi tydligt se hur ljuset kan påverka elevernas prestationsförmåga, vakenhet och koncentration”, säger Tommy Govén, forskningschef på Fagerhult, som medverkat i studien tillsammans med universitetsinstitutionerna i Lund och London.

    Rönen bygger på en tio år gammal upptäckt från början av 2000-talet då den amerikanske forskaren David Berson lokaliserade en tredje receptor i ögat som inte förmedlar någon visuell information. Den tredje receptorn förmedlar enbart ljusimpulser via en biologisk nervbana som påverkar utsöndringen av sömnhormoner och stresshormoner.

    Den nya studien genomfördes under ett läsår i en skola i London där fyra separata klasser, sammanlagt 56 elever i 9-årsåldern observerades. Samtliga fyra klassrum utrustades med ny belysning, men bara i två av klassrummen installerades så kallat omfältsljus som skapar en bättre balans mellan direkt och indirekt ljus genom ökad belysning på väggar och tak.

    När studien sammanställdes var resultaten tydliga. Eleverna presterade bättre skolresultat i de tre ämnena som undersöktes, matematik, läsning och skrivning, framförallt under den mörka delen av året, perioden oktober – januari. Eleverna visade på en ökad vakenhet på morgonen med lägre nivåer av sömnhormoner (melatonin) under den mörka delen av året. Eleverna visade en ökad aktivitet på morgonen med högre nivåer av stresshormoner (kortisol) under hela skolåret. Eleverna visade även på en tendens att må bättre under hela skolåret.

    Vilken betydelse kommer forskningsresultaten att få?

    ”En konkret slutsats är att de allra flesta klassrum i våra skolor har för låga belysningsstyrkor i omfältet, satt i relation till vad som faktiskt krävs för att eleverna ska må och prestera bättre. Ett tak- och väggljus om 100 lux är i dag det vanliga i många skolor medan vi tycker att man bör gå upp till 300 lux, säger Thorbjörn Laike, docent i miljöpsykologi vid Lunds Universitet som genomfört liknande studier tidigare.

    Nästa steg i projektet är att genomföra en ny studie, den här gången i Sverige. En grupp tonåringar kommer att genomgå samma ljusstudie i en gymnasieskola under ett helt läsår, med skillnaden att man jämför traditionell belysning med LED.

    För mer information se:
    http://www.klassensljus.se

    Kontakt:
    Thorbjörn Laike, docent i miljöpsykologi vid Lunds Universitet. Telefon: 070-370 44 73

    Tommy Govén forskningschef på Fagerhult. Telefon: 070-594 04 07

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>